Teksti on julkaistu Uusimaassa 1.2.2021
Otsikon lausetta on voinut lukea viimeisten viikkojen aikana lukuisia kertoja eri Facebook-ryhmissä ja -postauksissa. Toinen yhtä yleinen lause on, että kaupunki sössi taas aurauksen. Lisäksi olen kuullut lukuisia kertoja sen, että kaupunki on säästölinjalla eikä katuja saatu sen takia aurattua edellisen lumi-infernon aikana.
Kun kolasin itse jo neljättä kertaa saman päivän aikana omaa pihaa, löysin itseni kiroilemasta sitä, miksi kukaan ei ole kolannut meidän pihaamme. Siltähän se tuntui. Lunta tuli niin paljon, että ennen kuin edelliset oli kolattu, pitikin jo aloittaa alusta. Sama tilannehan oli kaduillakin, joten ei ihme, että kaikista tuntui kuin omaa tietä ei olisi aurattu ollenkaan.
Kaupunki kilpailutti lumenaurauksen viime syksynä samalla tavalla kuin aina aikaisemminkin. Ongelma vain on siinä, että edelliset talvet ovat olleet niin vähälumisia, että moni urakoitsija ei tällä kertaa tarjonnut omia palveluitaan kaupungin käyttöön. Tämä on täysin ymmärrettävää. Jos on sopimus kaupungin kanssa, tarkoittaa se, että pitää olla valmius ottaa kalusto käyttöön silloin kun lunta sitten tulee. Tämä aiheuttaa sen, että moni urakoitsija joutuu jättämään muita urakoita ottamatta. Sitä millainen talvi tulee, ei kukaan voi varmuudella tietää ennakkoon.
Kaupunki teki tälläkin kertaa sopimuksen jokaisen urakoitsijan kanssa, joka kilpailutukseen osallistui. Tämän lisäksi kaupungilla on omaa kalustoa, joka normaaleissa olosuhteissa riittää hoitamaan noin puolet tarvittavista aurauksista. Kun kahden vuorokauden aikana lunta sataa yli 40cm, tämä kapasiteetti ei vain riitä. Huomioitavaa on, että niin kauan kuin Suomessa on mitattu lumentuloa, on vastaava määrä lunta tullut vain 4 kertaa aikaisemmin. Normaalisti lunta tulee enintään noin 10 cm kerralla. Jos määrä oli nyt neljä kertaa suurempi, ei aurauskapasiteetti yksinkertaisesti vain riitä.
Voi tietenkin pohtia sitä, pitäisikö kaupungilla olla enemmän omaa kalustoa? Ehkä, mutta on kuitenkin muistettava, että kaupunki käyttää meidän kaikkien yhteisiä rahoja. Jos ostetaan lisää kalustoa, joka seisoo varikolla suurimman osan vuodesta, on se raha jostain muusta pois. Itse näen, että oman kaluston seisottaminen ei ole tarkoituksenmukaista. Jotain muutoksia sopimuksiin pitää kuitenkin tulevaisuudessa tehdä, jotta tarjoaminen on urakoitsijoille houkuttelevampaa ja jotta kalustoa on tulevien lumi-infernojen varalle riittävästi.
Jokainen auraaja, oli sitten kaupungin oma työntekijä tai aliurakoitsija, on aurannut työaikalain puitteissa niin pitkiä päiviä kuin on mahdollista. Joku taatusti enemmänkin. Se, että lunta on liian paljon tai kalustoa liian vähän ei koskaan ole yksittäisen auraajan vika! Joten muistetaanhan kiittää heitä arvokkaasta työstä!