En förutsättning för en välfungerande och livskraftig stad är stadsplanering och tillgång till bostäder. För att man ska kunna möta efterfrågan på bostäder krävs det att kommunerna i regionen påskyndar planläggningen och utökar tomtutbudet. Fokus för stads- och trafikplanering ska ligga på miljövänliga och färdmedel som kollektivtrafik och cykel. Det ska alltid vara lättare och förmånligare att åka kollektivt och cykla än att köra bil. Då inflyttningen ökar finns det en risk för ökad segregering. Detta skall beaktas i stadsplaneringen genom att hyres- och ägandebostäder blandas.
Landsbyggdens villkor är andra än i städerna och samma tankesätt kan inte appliceras på båda. För att kunna finansiera välfärdsservice på landsbygden krävs starka primärkommuner. Att administrationen centraliseras och betyder inte att servicepunkterna måste bli färre och större. Jag vill undvika långa avstånd till skola, hälso- och sjukvård och då när detta inte är möjligt ska alternativ som hälsovårdsbussar och skolskjutsar utredas. Inom utbildningen bör närundervisning prioriteras och den personliga kontakten med lärare och andra elever får inte glömmas fastän ny teknologi tas i bruk.
För att kunna upprätthålla en levande landsbygd krävs en god infrastruktur även utanför våra städer. Basvägnätet i Nyland är i dåligt skick och mera resurser måste ges till underhållet. Eftersom befolkningsunderlaget är litet på landsbygden är kollektivtrafik inte på samma sätt ett alternativ som i städerna. Därför är det viktigt att satsa på att bilarna som körs är så miljövänliga som möjligt.
För att förstärka livskraften på landsbygden, bör man främja lantbrukets strukturer. Förnybara naturtillgångar så som fiskerinäringen, skogsbruket och vattenhushållningen bör vårdas och skötas om. Jag vill se en levande landsbygd nu och i framtiden! Vi behöver liv både på landet och i stan.