Kirjoitus on julkaistu Uusimaan kolumnina 7.6.2022
Huhtikuun alussa työ- ja elinkeinoministeriö kertoi Suomen aikeista vuokrata yhdessä Viron
kanssa LNG-terminaalilaiva. Käytännössä kyseessä on kelluva LNG-terminaali, jonka avulla
turvataan teollisuudelle ja kotitalouksille riittävä määrä maakaasua. Hanke syntyi varsin
nopealla aikataululla Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan seurauksena.
Suomen ei pidä rahoittaa eurollakaan Venäjän sodankäyntiä ja siksi energiantuonnista
Venäjältä pitää päästä pysyvästi irti.
Suomen vuokraama terminaalilaiva on kaasun käsittelylaitos, joka mahdollistaa LNG:n, eli
nesteytetyn maakaasun, syöttämisen Suomen maakaasuverkkoon. Tarkoitus on, että
terminaalilaiva parkkeerataan kiinni sellaiseen satamaan, josta on yhteys Suomen
maakaasuverkkoon. Terminaalilaivalle tuodaan riittävä määrä LNG:tä tankkereilla.
Sopimus terminaalilaivan vuokraamisesta on jo tehty, mutta sen lopullinen sijoituspaikka on
vielä avoin. Toistaiseksi on kerrottu, että terminaalilaiva kiinnitetään johonkin päin Etelä-
Suomea. Mikäli tarpeelliset satamarakenteet eivät valmistu ennen talvea, menee
terminaalilaiva talveksi Viroon.
LNG-terminaalaiva on valtavan kokoinen, lähes 300 metriä pitkä ja yli 40 metriä leveä.
Sijoituspaikkoja tämän kokoiselle alukselle ei ole kovin monta Suomessa. Riittävän tilan
lisäksi sijoituspaikan pitää olla järkevä ja siellä pitää olla mahdollisuus liittyä Suomen
maakaasuverkkoon. Tarvittavia satamarakenteita voidaan työ- ja elinkeinoministeriön
mukaan tarvittaessa rakentaa, kunhan muu olennainen infrastruktuuri on olemassa.
LNG-terminaalilaiva turvaa Suomen huoltovarmuutta. Sen avulla voidaan korvata
tuontikaasu Venäjältä kokonaan ja kapasiteettia on vielä yli tämänkin. Suomessa ei ole omaa
maakaasun tuotantoa tai varantoa, ja siksi olemme maakaasun suhteen täysin riippuvaisia
ulkomaan tuonnista.
Kun kuulin valtion aikeista vuokrata LNG-terminaalilaiva, minulla heräsi heti ajatus. Tämä
jättiläismäinen alus pitää saada Porvooseen, tarkemmin sanottua Kilpilahden satama-
alueelle. Paikka täyttää kaikki vaatimukset ja kaiken lisäksi Kilpilahden alue on suuri
maakaasun käyttäjä. Nesteelle ajatus LNG-terminaalista ei ole uusi ja vastaavaa on kaavailtu
pienemmässä mittakaavassa jo aiemmin. Kilpailu terminaalilaivan sijaintipaikasta on kuntien
välillä kovaa, mutta Porvoon kaupungin ja Nesteen määrätietoisella vaikuttamistyöllä
onnistumisen mahdollisuudet ovat hyvät.
If there´s a will, there´s a way. Yleensä.